Sunteti multumit cum este prezentat ghidul ilustrat prin orasele lumii?

Va invit sa accesati ,, Impresii de calatorie"

Va invit sa accesati ,, Impresii de calatorie"

duminică, 16 august 2009

ORASUL DRESDEN -MUZEUL ZWINGER


Oraşul DRESDEN - Germania- Reproducere artă după ,, Gemaldegalerie alte meister DRESDEN", editat 1979. Pictor Bernado Bellotto



Fiecare călător, are metoda lui proprie de a cunoaşte un oras străin. Unul aleargă la obiecte demne de vizitat din programul de călătorie , un altul se lasa pur si simplu condus, sau altul al treilea se urcă în turn pentru a vedea intreaga panorama a orasului , inainte de a merge de-a lungul strazilor.

Dacă alegi prima dată să vezi panorama orasului , Turnul Primariei de 100 m. şi Turnul Televiziunii, înalt de 252 m, unde, de pe platforma de vizionare şi din atractiva cafenea, privirea aleargă departe până în munţii Hortz de Est şi în susul Elbei până în Elveţia. De aici, de sus, se poate vedea Drezda ce se întinde în valea Elbei, înconjurată de dealuri, care descrie trei curbe largi ca si acum o 100 de ani. Când aerul este transparent, se vede orasul si minunatele imprejurări, strazile şi locuitorii Drezdei. Pe inălţimile Wachvoitz se ridica turnul de televiziune din Dresda. Ca să ajungi acolo sus , astepti la rând , acolo stai răbdător, la rând, la baza turnului, si în ordinea sosirii, se urcă cu liftul . De pe platforma de vizionare si din atractiva cafenea al turnului, privirea aleargă departe până în muntii Hortz de Est si in susul Elbei pana la Elvetia Saxona.

De la aceasta inaltime se mai poate vedea şoseaua suprainaltata moderna care uneste partea de sud-vest a orasului cu centrul.In fund se pot vedea blocuri turn moderne de locuinte, precum si turnul bisericei sfintei .Sf cruci de langa piata veche si turnul Primariei. ce masoara cam 100 m. inaltime accesibila turistilor pentru a vedea imprejurimile . vedea panorama orasului.

Localitatea Drezda e asezata pe fluviul Elba, a doua apa mare, dupa Rin ,ce udă pământul Germaniei. De-alungul fluviului sunt semănate castele madievale si cetăti dar si orase împodobite. Cu clădiri si monumente de artă ce stârnesc admiratia vizitatori;or. Intre sec. XVI- XIX-lea a fost capitală Saxonă timp in care a ajuns la mare inflorire. Inceputul Dresdei se datoreste vadului Elbei in apropierea podului de mai tarziu, actual pod Dimitrov.


Aici statea pe o platformă ferita de inundatii satul Drezdzany.Un pont lega localitatea cu malul vecin pe care era situat un sat care a capătat numele de Dresda. Actul de nastere al orasului pentru prima dată a fost pe un pergament in anul 1706.

La inceput oraselul de provincie, cu un castel mic, la Taschenbery, poseda in sec. XIII-lea un pod de piatra care asigura trecerea peste Elba. Pe acea vreme nu se gandea nimeni, sa foloseasca avantajul asezarii pe fluviu. Si totusi astfel incepu istoria,schimbatoare si minunata a malului Elbei, care facea ca Dresda sa fie cel mai frumos oras german. In secolul al XVI-lea orasul devine rezidenta princiara, si pe malul Elbei, se construiesc bastioane si castele care pun in valoare frumusetea locului. In anul 1650 , pictorul M. Meianx, a prezentat frontal Elba, pe o gravura in cupru .

CANALETTO- Reproducere artă după ,, Gemaldegalerie alte meister DRESDEN", deditat în 1979.
Mai tarziu, un secol pictorul Canalleto picteaza Drezda de pe malul orasului nou, avănd in fata ochilor turnurile frumoase a Bisericii curtii si Bisericii femeilor. Canaletto care vedea mai exact si mai sigur decat orice aparat fotografic sau de filmat, ne-a lasat un ghid al Drezdei, acea Venetie a lui, de mare utilitate pentru restaoratori. ,,Arta salvata de artă". Daca ai rabdare si descifrezi minutios lucrarea lui Canaletto, poti spune ca sti cateva ceva despre Drezda. In noaptea de 13-februarie- 1945 spre 14, orasul, a fost transformat de bombardierele americane si engleze in ruine si cenusa, un pustiu cu 18 milioane mc. Se credea despre Drezda ca nu va mai exista pe hartile lumii. Desi nu avea mare insemnatate strategica, nu avea fabrici de avioane ori de armament, desi nu gazduia trupe ce trebuiau anhilate inainte de a se integra frontului, totusi Drezda a devenit – cu arme clasice – un antrenament pentru Hirosima. Aviatia Americana si-a asumat bravura sportiva de-a distruge in cateva ore un oras milenar care adapostea o mare zestre universala de opera de arta. Numarul bombelor n-a putut fi calculate. Martorii oculari, ai dezastrului spuneau ca au vazut bombe ciocnindu-se in aer, inainte de-a musca turlele de aur, ori de-a fractura podurile de fonta de peste Elba Pamantul a fost perforat cu orbite colosale repede umplute cu structuri dezmembrate ale unor biserici ori palate carora,ascunse,in adanc nici ruinile nu se mai vad. Reconstructia n-a fost posibila. S-au conservat cateva vechi capodopere distruse numai pe jumatate cum ar fi Zwinger-ul, Opera, Primaria. Ceea ce în migala s-a faptuit intr-un mileniu, era greu sa fie inlocuit în numai cativa ani, dar oamenii au nevoie de case in care sa poata dormi, de cinematografe, si brutarii.




Istoria fiecarei cladiri din centrul orasului, este legata de distrugerile din 13-februarie-1945 cum ar fi Galeria lui fi Semper, Biserica curtii, castelul Zwinger si casa garzii, toate cladirile au fost afectate de razboiul necrutator. Cand am vizitat Drezda, am constat ca ramasese nebombardat numai gara, biserica femeilor sau biserica Doamnei, Palatal Zwinger, cu galleria de picture, si un mic cartier din jurul unei fabrici situate pe malul stang al Elbei. Dupa razboi, a inceput reconstructia acestui oras in partea de sud a centrului, cateva blocuri cu 5-6 etaje care nu aveau balcoane. Mai tarziu edilii orasului cu mare simtamant al raspunderii pentru traditii si civilizatie au refacut intregul oras, exact cum a fost asezat in mijlocul unor gradini sau parculete asa cum aratau inainte de razboi. Biserica Frauen Kirche, din Drezda, a fost construita in sec XVIII-lea. In stil baroc. Zidurile exterioare sunt aproape innegrite iar pe marginile acoperisului au crescut buruieni si ceva iarba

"Zwingerul din Drezda,, este considerat ca fiind unul din cele mai importante si mai frumoase monumente , ale arhitecturii baroce din Germania, Istoria incepe cu data constructiei intre 1709 pana in anul 1732, de catre arhitectul Mateus Daniel Popelman, pe terenul gradinii Zwinger, intre castel si zidul exterior de aparare si de aceea a capatat numele acelui loc. Initial a fost prevazuta aici o orangerie, o sera. Cand, a fost necesar un teren de inchis pentru festivitatile de nunta ale printului Friederich August cu arhiducesa austriaca Maria Iosepfa, printul August cel Puternic, cum a fost denumit, in calitate de stapan al costructiei a dispus ca pavilioane si galeriile acestei orangerii sa fie repetate, reproduse in oglinda , pe partea opusa, dinspre oras, . Din cauza grabei, prima data sa făcut in lemn apoi sa trecut la costructia masiva.


Sculptorul Balthsar Permaser, a creiat in atelierul sau bogate ornamentatii plastice, de cateva sute de figure si figurine cu nenumarate detalii ornamentale, care sunt legate inseparabil de substanta costructiei. In planul sau geometric cu subordonarea stricta a tuturor partilor, Zwingerul este o expresie a puterii absolute a celui ce l-a comandat.


Zwinger-ul a fost construit, in ciuda opozitiei comandantului orasului in zona lucrarilor de aparare, care au trebuit sa fie demolate in parte,in acest scop. Santul de aparare din fata galeriei longitudinale, mai aminteste inca de ele. Pentru plata costisitoare a acestui palat, August cel Puternic , a trebuit sa plateasca in rate multi ani. Zwinger -ul are trei intrari. Una din intrari este prin poarta cu coroana. Spre poarta cu coroana, se trece peste un pod de lemn, amplasat de-a lungul santului de aparare al orasului.Trecerea era pastrata astfel pentru a fi distrusa rapid in caz de razboi. Dupa ce treci podul ,te intimpina silueta evazata cu elemente fine a portii cu coroana care tradeaza modelele barocului timpuriu Italian si vienez pe care arhitectul le-a studiat inainte.


Mai multe grupe de coloane flancheaza constructia Pe o parte si alta statuiele se gasesc in ambele nise laterale, ce simbolizeaza anotimpurile toamna(la dreapta) si iarna la (stanga) Incepand din anul 1728 Zwingerul, a servit pentru adapostirea diferitelor colectii, printre care camerele de arta , naturale, cabinetul de gravura in cupru, colectia de monede si biblioteca. Cu toate ca pentru constructie s-au utilizat insemnate mijloace banesti, interesul pentru ea s-a stins in curand, mai ales ca fiul si urmasul lui August cel Puternic, fiind August al III–lea, si-a indreptat atentia in special asupra colectionarii de tablouri. Fiind iubitor de arta, s-a ocupat de imbogatirea galeriei de arta, cu multe opera de cea mai mare valoare. A izbutit sa reprezinte pe multi artisti nemuritori.prin operele originale.


Intrarea in Zwinger se face prin Galeria longitudinala cu poarta cu coroana. Galeriile au fost construite în anii 1714-1715, ce urmeaza cursul santului orasului, un rest al lucrarilor de aparare. Pentru a le construi a fost necesar sa se demoleze zidul de aparare. Spre poarta cu coroana din mijloc duce un pod usor, confectionat din lemn, peste apa, pe care am trecut si eu fastuoase,scari exterioare ,cu sute de ferestre spre lume,din cele patru aripi ,fiecare de 116, formand un imens patrat, avand in mijloc, eternele fantanii. Acesta este Zwinger-ul, palatal princiar, capodopera a barocului german, ridicat langa Elba de arhitectul
Matheus Daniel Pooelman. Baia nimfelor, fiind un adevarat paradis de piatra, fantanii, cascade ,nimfe.
Traducere personală. Foto: Viorica Hrustovici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu